(31/03/2020) COVID-19 ve İnternet Dünyasına Etkileri
Bilindiği gibi Corona virüs dolayısıyla Dünya Sağlık Örgütü tarafından Pandemi ilan edilmesinin ardından çoğu ülke vatandaşlarına sokağa çıkma yasağı veya ev izolasyonu uygulmaya başladı. Tarihi bir dönem yaşadığımız son günlerde okulların ve tüm toplu aktivitelerin de tatil edilmesi ile birlikte milyonlarca kişi artık evden çalışıyor, toplantılar video konferans yoluyla yapılıyor, milyonlarca kişi İnternet’ten film izliyor, öğrenciler canlı derslere katılıyor, alışveriş daha çok e-ticaret siteleri üzerinden yapılıyor, zamanım oldu diyenler e-kitap indiriyor, sosyal medya hiç olmadığı kadar kalabalık, dijital reklamlar artmış durumda, peki İnternet bunu kaldırabilecek durumda mı?
Covid-19’un dolaylı olarak yol açtığı bu yüklenme, virüsün sadece gerçek dünyayı değil aynı zamanda sanal dünyayı da tehdit ettiği gerçeğini gözler önüne serdi. Geçtiğimiz günlerde İsviçre hükümeti; böyle devam ederse Netflix gibi İnternet üzerinden gerçek zamanlı veri akışı sağlayan sitelerin kapatılabileceğini dahi dile getirdi. Virüs nedeniyle yoğun İnternet kullanımı Snapchat'i çökertti! AB Komisyonu İç Pazardan Sorumlu Üyesi Thierry Breton, sektörün önde gelen firmalarına geniş bant kullanımında tasarruf sağlanması için neler yapılabileceği üzerine kafa yorma çağrısı yaptı! Youtube, önümüzdeki 30 gün boyunca video aktarımını HD yani yüksek çözünürlük yerine SD yani standart çözünürlükle yapacağını duyurdu. Corona virüsü sebebiyle en yaygın kullanılan mesajlaşma uygulaması Whatsapp’dan da ilk kısıtlama geldi! Hindustan Times'ta yer alan habere göre, Facebook'un bünyesinde bulunan Whatsapp, sunucularda oluşan yoğunluğu azaltmak için 15 saniyelik video sınırı getirdi. Yine Facebook bünyesinde bulunan Instagram da geçtiğimiz hafta platformdaki videoların yayın kalitesini düşürme kararı almıştı.
Tüm bunlara karşın online alışverişteki hareketlilik ise ekonomi açısından olumlu olarak yorumlanıyor. Carrefoursa’nın paylaştığı verilere göre, 11 ile 15 Mart tarihleri arasında alınan siparişlerde bir önceki haftanın aynı dönemine göre yüzde 80’lik bir artış yaşandı. Yaşanan trafik ve sipariş artışının yarattığı hacme paralel olarak teslimat kapasitelerinde de %100’ün üzerinde bir artış var. İnternet’ten kitap satışlarının son bir haftada %110 arttığı söyleniyor. E-ticaret sitelerinde daha önce hiç rastlamadığımız sıradışı bir yoğunluk var. Bazı kalemlerin satış hacminde yüzde 300’e varan büyümeler olduğu görülüyor. Özellikle kuru gıda, kolonya, tekstil ürünleri, kitap/cd, online eğitim gibi kalemlerdeki büyüme dikkat çekici. Diğer taraftan tüketicilerin İnternet kullanımınındaki bu artışı gözlemleyen firma ve markalar dijital reklam bütçelerini artırmış durumda. Sosyal medyada yer alan reklamların miktarındaki artış gözle görülür hissediliyor.
Son olarak herkes evinde olmasına rağmen Türkiye'nin İnternet altyapısı iyi bir sınav verdi diyebiliriz. Ağda yaşanan yoğunluğa rağmen büyük çapta bir kesinti yaşanmadı. Uzmanlar Türkiye'nin İnternet altyapısının iyi olduğunu belirterek, hız konusunda yaşanan genel sorunların aşılması gerektiğini de belirtiyor. Hem online eğitimlere hem de evde çalışma düzenine geçen firma ve kurumların video konferans toplantılarına ve dosya paylaşımlarına hizmet veren ülkemizdeki mevcut sabit ve mobil İnternet altyapısının yeterli olduğu değerlendiriliyor.