04/05/2018) Facebook, Yapay Zeka Geliştirmek İçin Instagram Fotoğraflarınızı Kullanıyor!

Özet
:
Geçen haftaki yazımda da paylaştığım üzere, uzun bir süredir konuşulan Facebook skandallarının temel sebebi, bildiğiniz gibi kullanıcı verilerinin izinsiz alınmasıydı. Gidişata bakılırsa Facebook bunu alışkanlık haline getirdi ve şimdi de kendisine ait görsel paylaşım sitesi Instagram’daki resimlerinizi yapay zeka algoritmalarını eğitmek için kullanıyor.

 Geçen haftaki yazımda da paylaştığım üzere, uzun bir süredir konuşulan Facebook skandallarının temel sebebi, bildiğiniz gibi kullanıcı verilerinin izinsiz alınmasıydı. Gidişata bakılırsa Facebook bunu alışkanlık haline getirdi ve şimdi de kendisine ait görsel paylaşım sitesi Instagram’daki resimlerinizi yapay zeka algoritmalarını eğitmek için kullanıyor.

    Facebook yöneticileri, yapay zeka için geliştirdiği derin öğrenme modelini hızlandırmak amacıyla Instagram‘da paylaşılan görselleri kullandığını geçtiğimiz gün California’da düzenlediği yıllık F8 geliştirici konferansında açıkladı. Bu konferansta araştırmasını tanıtan şirket, şimdiye kadar yaptıkları en kapsamlı testte 3,5 milyar Instagram görselini 17 bin etiket ile ölçümlediğini belirtti. Facebook’un yapay zeka algoritmalarını geliştirmek için ihtiyaç duyduğu görselleri Instagram hesaplarından izinsiz alması sebebiyle yine eleştiri oklarının hedefi olacağı ise aşikar.

         Ancak Facebook bu araştırma ile 3,5 milyar Instagram fotoğrafıyla eğittiği yapay zekasının fotoğraflardaki nesneleri daha iyi algılamasını ve kategorize etmesini sağladığını belirtti. Facebook yöneticisi Schroepfer, yapay zekanın bu fotoğrafları tanımlamada ImageNet bilgisayar görüşü testinde en yüksek sonuçları elde etmeyi başardığını da söyledi. ImageNet testinde yüzde 85,4 doğruluk elde edildiği açıklandı.
 
          Bir bilgisayarın fotoğraftaki nesnenin masa olduğunu anlayabilmesi için daha önce birçok fotoğrafta masa görmüş ve bu nesnenin masa olduğunun insanlar tarafından yazılan etiketlerle ona öğretilmiş olması gerekiyor. Konferanstan önce Fortune’a konuşan Facebook yöneticilerinden Manohar Paluri, bu yöntemin zorluğunun ise insanların yazdıkları etiketlerin bilgilendirici olmaktan uzak olması olarak açıklamıştı. Örneğin kullanıcılar bir köpeği etiketlerken, başka bir türden olmasına rağmen onu ‘husky’ ya da ‘golden’ şeklinde etiketlemesi, yapay zekanın yanlış öğrenimlerde bulunmasına sebep olabiliyor.
 
       22 gün süren ve 330 grafik işlemci kullanılan yapay zeka projesi, Facebook’un fotoğrafları daha iyi anlamasını ve görme engelliler için fotoğrafları sesli açıklamasını sağlayabilecek. Öte yandan Schroepfer, gelişmiş yapay zeka iyileştirmelerinin birçok Facebook ürününde kullanılmaya başlandığını da belirtti. Kamuya açık hashtag’lerin bu konuda en çok başvurulan analiz kaynakları olduğu söylendi. Diğer bir yandan açıklama yapmadan milyarlarca görüntü toplayan Facebook’un bu konunun ileride başına bela olup olmayacağı ise şimdilik belirsizliğini koruyor.

      Bu araştırmanın Instagram kullanıcılarını ilgilendiren en önemli kısmı ise gizlilik uygulamaları. Bu araştırmada Facebook’un yalnızca herkese açık hesapların paylaşımlarını kullandığını biliyoruz. Yani özel hesaplardaki paylaşımlar bu araştırmaya dahil değil. Ancak Insagram hesabı herkese açık olan kullanıcılar, paylaşımlarıyla bir teknoloji devine, derin öğrenme modelleri araştırmasında yardım ettiğinin farkında bile değil. Bu yıl yaşadığı Cambridge Analytica ve seçim krizi sonrasında veri gizliliği ve şeffaflık üzerine düzenlemeler yapan şirket, dileriz bu konuda da bir adım atarak kullanıcıları, şirket içinde yaptığı araştırmalar konusunda bilgilendirir. (Kaynak:www.webrazzi.com)

Resim
X