21/06/2018) Sosyal Medya ve Seçim Propagandaları
Sosyal medyanın, insanları iletişim ve paylaşım konusunda doruğa ulaştırdığına dair kimsenin kuşkusu yoktur sanırım. Birçok amaçla kullanılabilen sosyal medyanın temelini ise etkileşime imkan vermesi ve interaktif olması oluşturuyor. Bu özellikleri onun diğer tüm medya kanallarından daha fazla tercih edilmesinin de başlıca sebepleridir diyebiliriz. Kişilerin sosyal medya platformlarını yoğun bir şekilde kullanmaya başlaması, başka bir değişle sosyal medyadaki popülasyonun hızla artması ile birlikte bu etkin mecra ilk olarak şirketlerin dikkatini çekti ve şirketler, reklam, halkla ilişkiler ve pazarlama alanlarında bu büyük mecradan aktif olarak faydalanmaya başladılar. Ticari anlamda sosyal medyaya yatırım yapan şirketler daha fazla bilinirlik ve kazanç elde etmeyi başardılar. Bunu takiben sosyal medya kullanımı birçok farklı amaçlara hizmet etse de bunlardan en dikkat çekeni siyasilerin propaganda çalışmalarında bu mecrayı sıklıkla kullanması olmuştur. Sadece seçim dönemlerinde değil diğer zamanlarda da siyasiler sosyal medyada hep boy gösterdiler. Özellikle twitter gibi sitelerde gerek ulusal düzeyde gerekse uluslararası düzeyde çeşitli atışmalar, polemikler ve fikir beyanlarını görmek herkes için sıradan bir hal aldı. Ancak seçim dönemlerinde yapılan propaganda çalışmalarında sosyal medyanın kullanımı ise adaylar için vazgeçilmez bir aktivite. Bu yazımda ülkemizdeki 24 Haziran seçimlerine girecek adayların propaganda çalışmalarında sosyal medyayı kullanırken dikkat etmesi gereken 5 adımdan bahsedeceğim. Sosyal medya, doğru kullanıldığında can alıcı bir silah olabildiği gibi, yanlış kullanıldığındaysa kişinin kendi ayağıdan sıktığı bir mermi olabiliyor. Bu nedenle adayların aşağıdaki 5 maddeye dikkat etmesi elzem niteliğinde:
1. Hedeflerinizi Doğru Belirleyin
Sosyal medyada boy göstermeye başlamadan evvel bu mecrada yer alma amaçlarınızı, hedeflerinizi, plan ve stratejinizi net bir şekilde ortaya koymanız gerekiyor. Bununla birlikte ulaşmak istediğiniz hedef kitlenin profilini çıkarıp onlara hitap edecek içerik ve paylaşımlar oluşturmalısınız.
2. Rakiplerinizi Analiz Edin
Sosyal medyada özgün içerikler elde etmek için yapmanız gereken en temel şeylerden biri rakiplerinizi analiz etmektir. Sizin yapacağınız bir paylaşım için rakip adayların bu konudaki paylaşımlarını görmek içerik planlamanızda doğru ve yanlışlıkları ortaya çıkaracaktır. Benimseyeceğiniz söylem ve sloganların başkaları tarafından da kullanılmaması yani özgün olması çok önemli
3. Sosyal Medya Araçlarını Etkin Kullanın
Bir veya birden fazla sosyal medya platformu kullanmak isteyebilirsiniz. Bu platformlarda aynı içerikle veya herbir site için farklı içerikle yer alabilirsiniz. Ancak bunu yaparken kullanacağınız siteninin kullanıcı profillerini ve sunduğu fırsatları iyi analiz etmelisiniz. Özellikle yapacağınız sponsorlu gönderilerde yaş, cinsiyet, eğitim ve iş durumu, ilgi alanları vb. hedeflemeleri doğru yapmanın en can alıcı kısım olduğunu aklınızdan çıkarmayın.
4. Takipçileri Bıktırmayın
Yapacağınız paylaşımlarda mutlaka ölçülü olmalı, yüzünüzü eskitmeyecek düzeyde paylaşımda bulunmak da son derece önemli. Benzer şekilde çok fazla sayıda paylaşımda bulunmak sizi takip edenlerde bir bıkkınlık yaratabilir. Mesajınızı net bir şekilde ve aşırıya kaçmadan iletmeniz gerekiyor.
5. Analiz ve Raporları Doğru Yorumlayın
Kampanyanızın başarısını ölçmenin en kolay yollarından biri birçok sosyal medya aracının sağladığı rapor ve istatistiklerdir. Herbir gönderi için oluşturulan raporlarda etkileşim sayısı, erişim veya tıklama sayısı gibi birçok değişken size sunulur. Bunları doğru yorumlama ve ona göre yeniden pozisyon almak başarınızı arttıracaktır.